කතෝලික සභාව තුළ, ආලෝකයට සෑම විටම විශේෂ වැදගත්කමක් ඇත, මන්ද එය ජේසුස් ක්රිස්තුස් වහන්සේ නියෝජනය කරන නිසයි. ජේසු තමා ලෝකයේ ආලෝකය ලෙස හඳුන්වන්නේ.. මීට අමතරව, ජුවාම් ශුභාරංචිය තුළ 1:4 හි ආලෝකයේ රූප සමඟ ක්රිස්තුස් වහන්සේව සම්බන්ධ කරයි: “ඔහු තුළ ජීවය විය; ඒ ජීවය මිනිසුන්ගේ ආලෝකය විය.” (ජොහන් 1 : 4)
එමෙන්ම බව්තීස්ම සක්රමේන්තුව අතරතුර, පියතුමා ඉටිපන්දමෙන් දැල්වූ ඉටිපන්දමක් ඉදිරිපත් කර, අලුතින් බව්තීස්ම වූ අයට ක්රිස්තුස් වහන්සේගේ ආලෝකය ලබා ගැනීමට පවසයි. පාස්කු උත්සවයේදී පාස්කු ඉටිපන්දම ක්රිස්තුස් වහන්සේගේ උත්ථාන වූ ආලෝකයේ ලකුණක් ලෙස දැල්වෙයි. එය නිවා දැමිය නොහැකි අතර, බලාපොරොත්තුවේ සහ ආදරයේ සංකේතයක් ලෙස ලෝකයට බබළයි.
අද අපේ පල්ලිවල අපි අපේ ස්වාමීන් වන ජේසුගෙ හෝ සාන්තුවරයෙකුගේ ප්රතිමාවක් හෝ පූජනීය රූපයක් ඉදිරිපිට ඉටිපන්දම් දල්වන්නෙමු. ආලෝකය යන්නෙන් අදහස් කරන්නේ ඇදහිල්ලෙන් ඉදිරිපත් කරන අපගේ යාච්ඤාව දෙවියන් වහන්සේගේ ආලෝකයට ඇතුල් වීමයි. එය අපගේ දවසෙහි දිගටම කරගෙන යන විට පවා ගෞරවය සහ යාච්ඤාවේ රැඳී සිටීමට අපගේ ආශාව පෙන්නුම් කරයි.
මෙම ඉටිපන්දම් අප සමිඳාණන් වහන්සේගෙන් හෝ සාන්තුවරයාගෙන් යම් අනුග්රහයක් අපේක්ෂා කරන බව පෙන්නුම් කරන පූජාවක් ලෙස ද සැලකේ.
බොහෝ විට, මෙම ඉටිපන්දම් අසල කාසි පෙට්ටියක් හෝ කූඩයක් පිහිටා ඇති අතර එහිදී විශ්වාසවන්තයින්ට ඉටිපන්දම් සඳහා ගෙවීමට පරිත්යාග කළ හැකිය. දුප්පතුන්ගෙන් මෙය බලාපොරොත්තු නොවූවත්, හැකියාව ඇති අය වියදම පියවා ගැනීමට කුඩා පරිත්යාගයක් තැබීම ගැන සලකා බැලිය යුතුය.
යමෙකු වෙනුවෙන් ඉටිපන්දමක් දැල්වීම ඔබේ යාඥාවන් දීර්ඝ කිරීමට සහ යාච්ඤාව සිදු කරනු ලබන පුද්ගලයා සමඟ සහයෝගීතාවය පෙන්වීමට මාර්ගයකි. මෙය මළවුන්ගේ මාසය එනම් නොවැම්බර් මාසය තුළ විශේෂයෙන් කතෝලිකයින් කනත්තට ගොස් තමන් අතරින් ස්වර්ගයට කැඳවාගත් වියෝවූ අයගේ සුසාන භුමියට ගොස් දිව්ය පූජාවට සහභාගී වී එම සහයෝගීතාවය ඉටිපන්දම් දැල්වීමෙන් සිදුකරනු ලබයි. ඉටිපන්දම් දල්වමින් කැඳවාගත් පිළිතුරු දුන් යාච්ඤා සඳහා දෙවියන් වහන්සේට කෘතඥතාවේ සලකුණක් ලෙස ද ඇදහිලිවන්තයන් ඉටිපන්දම් දල්වයි.
අතීතයේ මෙම ඉටිපන්දම් බොහොමයක් සාම්ප්රදායිකව මී ඉටි වලින් සාදා ඇති අතර මෙයට හේතුවක් තිබේ. මල් වලින් පැණි එකතු කරන කම්කරු මී මැස්සන් විශේෂයේ ප්රජනනයට දායක නොවේ. ප්රජනනය රැජින මී මැස්සන්ට සහ ඩ්රෝන මී මැස්සන්ට ඉතිරි වේ. කන්යාව වැඩ කරන මී මැස්සන් මෙම ඉටි නිර්මාණය සඳහා තම ජීවිතය කැප කරන අතර ක්රිස්තුස් වහන්සේව බිහි කළ කන්යා මව වන අප ස්වාමිදූ නිර්මල මරියෝත්තමාවන් නියෝජනය කරයි. පිරිසිදු මී මැස්සන් ද ක්රිස්තුස් වහන්සේගේ පිරිසිදු මාංසය නියෝජනය කරයි.
ඉටිපන්දම් වෙනත් බොහෝ ආකාරවලින් භාවිතා වේ. පාස්කු කාලයේ භාවිතා කරන ඉටිපන්දම, පාස්කු ඉටිපන්දම ලෙසද හැඳින්වේ, එහි විශාලත්වය සහ පෙනුම නිසා වඩාත් හඳුනාගත හැකිය. මෙම ඉටිපන්දම අඩි කිහිපයක් උස වන අතර වර්ණවත් මෝස්තර වලින් යුක්ත වන අතර, වසරට අමතරව කරාබුනැටි පහක් සහිත කුරුසයක් ඇත. මෙම ඉටිපන්දම පාස්කු උත්සවයේදී භාවිතා කරන අතර වසර පුරා බව්තීස්මයේදී දැල්වෙයි. නව ආත්මයක් සහ ආලෝකයේ ප්රේරිතයෙකු දෙවියන් වහන්සේගේ පවුලට සම්බන්ධ වන ආකාරය ඉටිපන්දම පෙන්නුම් කරයි.
පූජාසන ඉටිපන්දම් අවම වශයෙන් 12 වන සියවසේ සිට ජනවන්දනාවේදී භාවිතා කර ඇත. මෙම ඉටිපන්දම් අපට මතක් කර දෙන්නේ පළමු ශතවර්ෂවල බොහෝ පීඩා විඳි කිතුනුවන් රාත්රියේ හෝ කැටකොම්බ්වල ඉටිපන්දම් එළියෙන් රහසිගතව දිව්ය පූජා පැවැත්වූ අයයි.
ඒවා දිව්ය පූජාවේ ප්රවේශ සහ අවපාත පෙරහැරවල ද භාවිතා කළ හැකි අතර ක්රිස්තුන් වහන්සේගේ වචන ඉදිරියේ ජයග්රාහී ප්රීතියේ සලකුණක් ලෙස ශුභාරංචිය කියවන ස්ථානයට ගෙන යනු ලැබේ. දිව්ය පූජාවේදී භාවිතා කරන ඉටිපන්දම් වඩාත් ප්රායෝගික අරමුණක් ඉටු කරයි: පූජාසනය මත දල්වා ඇති අංකයෙන් පෙන්නුම් කරන්නේ කුමන දිව්ය පූජාව පවත්වන්නේද යන්න හෝ ප්රධාන සැමරුම්කරු කවුරුන්ද යන්නයි.
ඇඩ්වෙන්ට් නැත්නම් ආගමන සමයේ ඉටිපන්දම් වලට පුළුල් සංකේතයක් ඇති අතර නත්තලට පෙර සතියේ භාවිතා කරන ආගමන සමයේ මල් වඩම නිර්මාණය කිරීමට භාවිතා කරයි. ආගමන සමය සති හතර නියෝජනය කරන ඉටිපන්දම් හතරකින් සෑදී ඇති අතර, සෑම ඉරිදාවකම එක් ඉටිපන්දමක් දල්වනු ලැබේ. ඉටිපන්දම් තුනක් දම් පාටයි, වයලට් වර්ණය පූජනීය වර්ණයක් වන අතර එය යාච්ඤාව, පසුතැවිලි වීම සහ පූජා කිරීමේ කාලය සංකේතවත් කරයි. සිව්වන ඉටිපන්දම රෝස සහ ප්රීතිය සංකේතවත් කරයි.
මෙම විශේෂ දින වලට අමතරව, ඉටිපන්දම් අළු සහ තෙල් ආශිර්වාදය සඳහා ද පල්ලි සහ සුසාන භූමි කැප කිරීම සහ අලුතින් පැවිදි වූ පූජකයෙකුගේ දිව්ය පූජාව සඳහා ද ප්රධාන භූමිකාවක් ඉටු කරයි.
🙂👉👉 මෙම සියලු සිදුවීම් පුරාවටම, එක් පොදු තේමාවක් ඇත: එනම් ඉටිපන්දම් සැබෑ ආලෝකය වන ජේසුස් ක්රිස්තුස් වහන්සේ නියෝජනය කිරීමයි.
"උන් වහන්සේ තුළ ජීවය විය;
ඒ ජීවය මනුෂ්යයන්ගේ ආලෝකය විය.
ආලෝකය අන්ධකාරයෙහි බබළයි;
අන්ධකාරය කිසි කලෙක එය ග්රහණය නොකෙළේ ය.
දෙවියන් වහන්සේ එවා වදාළ මනුෂ්යයෙක් වී ය. ඔහුගේ නම ජොහන් ය.7 ඔහු පැමිණියේ, තමා මඟින් සියලු දෙනා අදහාගනු පිණිස ආලෝකය ගැන සාක්ෂි දැරීමට, සාක්ෂිකරුවෙකු වශයෙනි.8 ඔහු ඒ ආලෝකය නොව, ඒ ආලෝකය ගැන සාක්ෂි දරන පිණිස ආ තැනැත්තේ ය.
9 සියලු මනුෂ්යයන් ආලෝකවත් කරවන සත්ය ආලෝකයාණෝ, ලොවට උදා වෙමින් සිටි සේක.
10 උන් වහන්සේ ලෝකයෙහි සිටි සේක;
ලෝකය ඇති වූයේ ද උන් වහන්සේ කරණකොටගෙන ය.
එහෙත්, ලෝකයා උන් වහන්සේ හඳුනා නොගත්හ.
11 උන් වහන්සේ සිය දේශයට වැඩම කළ සේක, එහෙත්, ස්වකීය ජනතාව උන් වහන්සේ නොපිළිගත්හ.
12 එසේ වුව ද උන් වහන්සේ පිළිගත් සියල්ලන්ට එනම්, උන් වහන්සේගේ නාමය අදහාගත් අයට, දෙවියන් වහන්සේගේ දරුවන් ලෙස උපත ලැබීමේ වරම උන් වහන්සේ දෙවා වදාළ සේක.
13 එසේ උපත ලැබූයේ, මානව සන්තතියෙන් වත්, කායික සබඳතාවෙන් වත්, මිනිස් පියෙකුගෙන් වත් නොව, දෙවියන් වහන්සේගෙන් ම ය.
14 ධර්මයාණෝ මාංසගත ව අප සමඟ වැඩ විසූ සේක.
දේව වරප්රසාදයෙන් ද සත්යයෙන් ද පූර්ණ උන් වහන්සේගේ තේජශ්රීය, එනම්, පියාණන් වහන්සේ කෙරෙන් වූ එක ම පුත්රයාණන්ගේ තේජශ්රීය, අපි දුටිමු.
15 ජොහන් උන් වහන්සේ ගැන සාක්ෂි දෙමින්, ''මට පසුව එන තැනැන් වහන්සේ මට පෙර වූ බැවින්, මට වඩා උතුම් ය යි මා කීවේ මුන් වහන්සේ ගැන ය''යි මොරගසා කී ය.
16 උන් වහන්සේගේ පූර්ණතාවෙන් අපි සියල්ලෝ ම වරප්රසාද පිට වරප්රසාද ලැබීමු.17 කුමක්හෙයින් ද, ව්යවස්ථාව මෝසෙස් මඟින් දෙන ලද්දේ ය; එහෙත් දේව වරප්රසාදය හා සත්යය ජේසුස් ක්රිස්තුන් වහන්සේ මඟින් පැමිණියේ ය.18 කිසිවෙකු කවදාවත් දෙවියන් වහන්සේ දුටුවේ නැත. පියාණන්ගේ ළයෙහි වැඩවසන, උන් වහන්සේගේ එක ම පුත්රයාණෝ ම උන් වහන්සේ ප්රකාශ කර වදාළ සේක."
(ජොහන් 1 : 4-18)
''ලෝකයේ ආලෝකය මම ය; මා අනුගමනය කරන්නා අඳුරෙහි නොහැසිර ජීවනයේ ආලෝකය ලබන්නේ ය''
ජොහන් 8 : 12
ආමේන්.
ජේසු පිහිටයි !!!👍
0 Comments